Jumaat, 3 April 2015




        PENYATAAN MASALAH KAJIAN


Jurang sosioekonomi antara bumiputera dengan bukan bumiputera masih wujud sehingga kini contohnya seperti jurang antara desa dengan bandar, jurang antara Negeri Pantai Timur dengan Pantai Barat dan jurang antara Negeri di Semenanjung Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak.
àGolongan gelandangan pula ialah golongan yang tiada rumah disebabkan oleh bencana alam yang boleh mendatangkan penyakit dan kerosakan tanaman yang menyebabkan golongan ini menjadi gelandangan.
àKemerosotan ekonomi pembangunan negara malaysia merupakan akibat daripada kejatuhan harga barang eksport akibat daripada kemelesetan ekonomi dunia.

            OBJEKTIF KAJIAN


àmengenal pasti faktor-faktor penubuhan DEB
àmengetahui fungsi-fungsi DEB
àmengenal pasti kesan DEB kepada masyarakat dan pembangunan negara


      METODOLOGI KAJIAN


   Dalam kaedah kajian ini,kami menggunakan dua metodologi kajian iaitu kaedah kajian perpustakaan dan kaedah  kajian lapangan.
        
         Kaedah kajian perpustakaan melalui jurnal iaitu surat akhbar harian dan majalah. Jurnal tersebut memudahkan kami untuk mencari maklumat isu semasa dalam kajian kami.Selain itu, kami juga menggunakan buku Pengajian Malaysia sebagai rujukan untuk memahami konsep DEB ini dan dapat mengenal pasti cara penyelesaiannya. Disamping itu juga, kami dapat memperolehi maklumat DEB dengan lebih terperinci bagi menyiapkan tugasan ini.

          Metodologi kajian yang kedua ialah kaedah kajian lapangan yang menggunakan kaedah kuantitatif iaitu dengan mengedarkan 30 keping borang soal selidik yang mengandungi 15 soalan kepada pelajar Politeknik Nilai yang tediri daripada Kelas DIB 1B(32 orang pelajar), DRM(53 orang pelajar) dan DBT(29 orang pelajar). Tujuan kami mengedarkan borang soal selidik kepada pelajar ialah untuk mengetahui tahap pengetahuan mereka tentang faktor-faktor penubuhan DEB ,fungsi-fungsi DEB dan kesan DEB kepada masyarakat dan pembangunan negara Malaysia pada masa kini. Borang soal selidik ini akan dikutip selepas 5 minit.


            BATASAN KAJIAN

      Dalam kajian ini , jumlah responden untuk mengisi borang soal selidik ini ialah, 30 orang responden sahaja yang melibatkan tiga buah kelas yang berlainan jabatan dan juga daripada jabatan yang sama iaitu DIB 1B(32 pelajar), DRM(53 pelajar) dan DBT(29 pelajar). Setiap kelas kami hanya mengambil 10 orang responden sahaja. Akhir sekali, daripada 30 responden kami hanya akan mengambil sample daripada 10 responden agar kajian kami mencapai matlamatnya.


    KEPENTINGAN KAJIAN


 i) Kepada masyarakat
         à masyarakat akan bersatu padu dalam semua aktiviti
         à masyarakat saling hormat-menghomati
         à taraf hidup masyarakat meningkat

ii) Kepada individu
        à individu dapat memajukan diri sendiri dalam pendidikan
        à individu mendapat peluang pekerjaan yang baik
        à taraf hidup berubah menjadi lebih baik


      iii) Kepada negara
         à Ekonomi negara berkembang pesat
         à Pembangunan negara berkembang maju
         à Pendapatan negara meningkat


DATA SOAL SELIDIK



         Berdasarkan keputusan yang kami perolehi daripada borang soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar di politeknik nilai ialah bilangan pelajar yang sangat tidak bersetuju terhadap soalan nombor 1 ialah 8 orang , dan tidak bersetuju juga 8 orang yang bersetuju 6 dan akhir sekali sangat bersetuju hanya 6 orang pelajar sahaj daripada 30 orang pelajar . Berdasarkan penyataan yang dinyatakan di soalan nombor 1 ialah Penubuhan DEB ialah bagi mencapai perpaduan negara . Dalam hal ini mungkin pelajar tidak dapat melihat hasil yang dilakukan oleh DEB bagi meguatkan lagi perpaduan kaum di Malaysia yang  terdiri daripada pelbagai  budaya seperti   india , cina dan melayu                  
      Soalan yang ke 2 , Ketidak seimbangan pendapatan dan kadar kemiskinan antara kaum juga merupakan faktor-faktor penubuhan DEB . Berdasarkan soalan 2 bilangan pelajar yang sangat tidak bersetuju hanya 1 , tidak bersetuju 2 orang , setuju 12 orang dan sangat bersetuju mempunyai nilai yang tinggi iaitu 15 orang pelajar daripada 30 pelajar . Disini mungkin pelajar melihat faktor kemiskinan yang berada dimalaysia agak berkurang berbanding tahun terdahulu dan mungkin DEB berjaya dalam melaksanakan tugas meraka .
      Soalan 3 iaitu Bagi penyusunan semula masyarakat jumlah pelajar yang sangat tidak bersetuju ialah 8 orang , tidak bersetuju 7 orang , setuju 6 orang dan sangat setuju 9 orang daripada 30 orang . Dalam hal ini bilangan pelajar hampir sama antara bersetuju dan tidak bersetuju  mugkin sesetegah pelajar dapat melihat pelaksanan faktor DEB dalam penyusunan semula masyarakat yang dilakukan DEB .
       Soalan ke 4 ,  banyak belajar yang tidak bersetuju dengan soalan ini dalam hal ini pelajar tidak dapat melihat peranan yang dimainkan oleh DEB ini kerana ketidak seimbangan perkejaan antara kaum masih lagi berlaku di negara Malaysia contohnya kaum cina lebih meguasai dalam bidang perniagaan di Malaysia berbanding orang melayu .
     Soalan yang terakhir mengenai pembasmian kemiskinan dalam hal ini pelajar juga tidak bersetuju dengan faktor yang dilaksanakan oleh DEB kerana perkara tersebut tidak dapat dilihat oleh pelajar pada masa kini .    






      Berdasarkan keputusan yang kami perolehi daripada borang soal selidik mengenai Fungsi-Fungsi DEB yang diedarkan kepada pelajar-pelajar di politeknik nilai mengenai soalan 1 iaitu DEB membuat penekanan mengenai perpaduan melalui pembangunan . Bilangan sangat  tidak bersetuju pada soalan 1 , 5 orang pelajar , tidak bersetuju 2 orang , setuju  14 orang dan sangat bersetuju 9 orang pelajar sahaja . Dalam hal ini pelajar dapat melihat bahwa fungsi-fungsi  DEB telah dilaksanakan dengan baik .
      Berdasarkan soalan 2 bilangan belajar sangat tidak bersetuju 2 orang , tidak bersetuju  11 orang , setuju 12 orang dan sangat bersetuju 5 orang berdasarkan soalan ini iaitu DEB memperkukuhkan keupayaan, kebolehan, dan keazaman Negara bagi sosioekonomi menghadapi cabaran masa hadapan .  Bilangan pelajar bersetuju lebih banyak berbanding tidak bersetuju ini kerana pelajar dapat melihat bahawa DEB telah memainkan perananya dalam sosioekonomi meghadapi cabaran pada masa hadapan .
    Soalan ke 3 iaitu jurang kemiskinan masih berlaku di Malaysia dalam hal ini pelajar bersetuju dengan fungsi DEB bahawa jurang kemiskinan di Malaysia masih lagi berlaku di negara Malaysia .
    Soalan ke 4 pengganguran yang berlaku di Malaysia masih berlaku tetapi jumlah agak berkurang dalam hal ini pelajar banyak yang bersetuju kerana DEB juga memainkan peranan nya dalam megurangkan gejala sosial yang berlaku disebabkan pengganguran di Malaysia .
    Solan ke 5 iaitu DEB mewujudkan peluang perkerjaan untuk semua golongan terutama golangan penggangur dalam DEB Berjaya dalam memainkan peranannya dalam memberi perkerjaan kepada penggangur yang berada di Malaysia dan kebanyakan pelajar juga bersetuju dengan perkara tersebut .   den terhadap faktor-faktor penubuhan DEB lebih banyak daripada bersetuju dengan faktor-faktor DEB .






           Berdasarkan keputusan yang kami perolehi daripada borang soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar di politeknik nilai ialah peratus tidak bersetuju terhadap kesan-kesan  penubuhan DEB lebih banyak daripada bersetuju dengan faktor-faktor DEB . Dalam hal ini kemungkinan  pelajar tidak tahu mengenai kesan-kesan penubuhan DEB dan hasil daripada penubuhan DEB tersebut . Peratus sangat bersetuju memperolehi peratus yang ke-2 terbesar dalam hal ini pelajar mungkin memahami faktor-faktor DEB dan memahami faktor penubuhan DEB tersebut .

RUMUSAN




       Selepas 20 tahun DEB ditinggalkan, rakyat Malaysia jelas mendapat sesuatu yang amat bermakna dan bernilai daripada dasar yang telah dilaksanakan ini. Beberapa projek yang dilaksanakan dapat dilihat hasil kejayaannya seperti jurang ekonomi diantara kaum dapat dikurangkan dan semakin ramai rakyat Malaysia yang mendapat peluang melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat tertinggi hasil daripada pelbagai bantuan yang telah disalurkan oleh kerajaan.Walaubagaimanapun, terdapat beberapa kepincangan dalam pelaksanaan DEB kerana masih terdapat kes-kes yang terpencil seperti kadar kemiskinan untuk bumiputera adalah empat kali ganda lebih banyak berbanding kaum-kaum lain.

          Dasar Ekonomi Baru yang bermatlamatkan perpaduan Negara melalui prosespembasmian kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat didalam konteks keselamatan Negara yang kukuh. Segala program pembangunan negara dan Dasar kerajaan semasa yang diperkenalkan adalah dirancang dan dilaksanakan untuk mencapai objektif-objektif diatas. Usaha ini memerlukan bukan sahaja usaha yang gigih dari kerajaan dan kakitangannya, malah ianya memerlukan perubahan sikap, tenaga dan pemikiran rakyat dari sektor swasta dan lain-lain.

 RUJUKAN 

    Dalam kajian ini, kami memperolehi sesetengah maklumat melalui rujukan buku yang mengandungi isu-isu semasa terkini yang diperlukan dalam kajian kami iaitu buku pengajian Malaysia Edisi Kelima (tahun 2014), pengarangnya terdiri daripada dua orang iaitu Mardiana Nordin dan Hasnah Hussin pada muka surat 361 sehingga 367. Selain itu juga, kami telah menggunakan laman sesawang untuk memperolehi semua maklumat yang berkaitan dengan kajian ini iaitu :-







Tiada ulasan:

Catat Ulasan