PENYATAAN MASALAH KAJIAN
Jurang sosioekonomi antara bumiputera dengan bukan bumiputera masih wujud sehingga kini contohnya seperti jurang antara desa dengan bandar, jurang antara Negeri Pantai Timur dengan Pantai Barat dan jurang antara Negeri di Semenanjung Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak.
àGolongan gelandangan pula ialah golongan yang tiada rumah disebabkan oleh bencana alam yang boleh mendatangkan penyakit dan kerosakan tanaman yang menyebabkan golongan ini menjadi gelandangan.
àKemerosotan ekonomi pembangunan negara malaysia merupakan akibat daripada kejatuhan harga barang eksport akibat daripada kemelesetan ekonomi dunia.
OBJEKTIF KAJIAN
àmengenal pasti faktor-faktor penubuhan DEB
àmengetahui fungsi-fungsi DEB
àmengenal pasti kesan DEB kepada masyarakat dan pembangunan negara
METODOLOGI KAJIAN
Dalam kaedah kajian ini,kami menggunakan dua
metodologi kajian iaitu kaedah kajian perpustakaan dan kaedah kajian
lapangan.
Kaedah kajian perpustakaan melalui
jurnal iaitu surat akhbar harian dan majalah. Jurnal tersebut memudahkan kami untuk mencari maklumat
isu semasa
dalam kajian kami.Selain itu, kami juga menggunakan buku Pengajian Malaysia
sebagai rujukan untuk memahami konsep DEB ini dan dapat mengenal pasti cara
penyelesaiannya. Disamping itu
juga, kami dapat memperolehi maklumat DEB
dengan lebih terperinci bagi
menyiapkan tugasan ini.
Metodologi kajian yang kedua ialah kaedah kajian lapangan yang menggunakan kaedah kuantitatif iaitu dengan mengedarkan 30 keping borang soal selidik yang mengandungi 15 soalan kepada pelajar Politeknik Nilai yang tediri daripada Kelas DIB 1B(32 orang pelajar), DRM(53 orang pelajar) dan DBT(29 orang pelajar). Tujuan kami mengedarkan borang soal selidik kepada pelajar ialah untuk mengetahui tahap pengetahuan mereka tentang faktor-faktor penubuhan DEB ,fungsi-fungsi DEB dan kesan DEB kepada masyarakat dan pembangunan negara Malaysia pada masa kini. Borang soal selidik ini akan dikutip selepas 5 minit.
BATASAN KAJIAN
Dalam kajian ini , jumlah responden untuk mengisi borang soal selidik ini ialah, 30 orang responden sahaja yang melibatkan tiga buah kelas yang berlainan jabatan dan juga daripada jabatan yang sama iaitu DIB 1B(32 pelajar), DRM(53 pelajar) dan DBT(29 pelajar). Setiap kelas kami hanya mengambil 10 orang responden sahaja. Akhir sekali, daripada 30 responden kami hanya akan mengambil sample daripada 10 responden agar kajian kami mencapai matlamatnya.
KEPENTINGAN
KAJIAN
i) Kepada masyarakat
à masyarakat akan bersatu padu dalam semua aktiviti
à masyarakat saling hormat-menghomati
à taraf hidup masyarakat meningkat
ii) Kepada individu
à individu dapat memajukan diri sendiri dalam pendidikan
à individu mendapat peluang pekerjaan yang baik
à taraf hidup berubah menjadi lebih baik
iii) Kepada negara
à Ekonomi negara berkembang pesat
à Pembangunan negara berkembang maju
à Pendapatan negara meningkat
DATA SOAL SELIDIK
Berdasarkan keputusan yang kami perolehi
daripada borang soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar di
politeknik nilai ialah bilangan pelajar yang sangat tidak bersetuju terhadap soalan
nombor 1 ialah 8 orang , dan tidak bersetuju juga 8 orang yang bersetuju 6 dan
akhir sekali sangat bersetuju hanya 6 orang pelajar sahaj daripada 30 orang pelajar
. Berdasarkan penyataan yang dinyatakan di soalan nombor 1 ialah Penubuhan DEB
ialah bagi mencapai perpaduan negara . Dalam hal ini mungkin pelajar tidak
dapat melihat hasil yang dilakukan oleh DEB bagi meguatkan lagi perpaduan kaum
di Malaysia yang terdiri daripada
pelbagai budaya seperti india , cina dan melayu
Soalan yang ke 2 , Ketidak seimbangan pendapatan dan
kadar kemiskinan antara kaum juga merupakan faktor-faktor penubuhan DEB .
Berdasarkan soalan 2 bilangan pelajar yang sangat tidak bersetuju hanya 1 ,
tidak bersetuju 2 orang , setuju 12 orang dan sangat bersetuju mempunyai nilai
yang tinggi iaitu 15 orang pelajar daripada 30 pelajar . Disini mungkin pelajar
melihat faktor kemiskinan yang berada dimalaysia agak berkurang berbanding
tahun terdahulu dan mungkin DEB berjaya dalam melaksanakan tugas meraka .
Soalan 3 iaitu
Bagi penyusunan semula masyarakat jumlah pelajar yang sangat tidak bersetuju
ialah 8 orang , tidak bersetuju 7 orang , setuju 6 orang dan sangat setuju 9
orang daripada 30 orang . Dalam hal ini bilangan pelajar hampir sama antara
bersetuju dan tidak bersetuju mugkin sesetegah
pelajar dapat melihat pelaksanan faktor DEB dalam penyusunan semula masyarakat
yang dilakukan DEB .
Soalan ke 4 , banyak belajar yang tidak bersetuju dengan
soalan ini dalam hal ini pelajar tidak dapat melihat peranan yang dimainkan
oleh DEB ini kerana ketidak seimbangan perkejaan antara kaum masih lagi berlaku
di negara Malaysia contohnya kaum cina lebih meguasai dalam bidang perniagaan
di Malaysia berbanding orang melayu .
Soalan yang
terakhir mengenai pembasmian kemiskinan dalam hal ini pelajar juga tidak
bersetuju dengan faktor yang dilaksanakan oleh DEB kerana perkara tersebut
tidak dapat dilihat oleh pelajar pada masa kini .
Berdasarkan keputusan yang kami perolehi
daripada borang soal selidik mengenai Fungsi-Fungsi DEB yang diedarkan kepada
pelajar-pelajar di politeknik nilai mengenai soalan 1 iaitu DEB membuat
penekanan mengenai perpaduan melalui pembangunan . Bilangan sangat tidak bersetuju pada soalan 1 , 5 orang
pelajar , tidak bersetuju 2 orang , setuju 14 orang dan sangat bersetuju 9 orang pelajar
sahaja . Dalam hal ini pelajar dapat melihat bahwa fungsi-fungsi DEB telah dilaksanakan dengan baik .
Berdasarkan
soalan 2 bilangan belajar sangat tidak bersetuju 2 orang , tidak bersetuju 11 orang , setuju 12 orang dan sangat
bersetuju 5 orang berdasarkan soalan ini iaitu DEB memperkukuhkan keupayaan, kebolehan, dan keazaman Negara
bagi sosioekonomi menghadapi cabaran masa hadapan . Bilangan pelajar bersetuju lebih banyak
berbanding tidak bersetuju ini kerana pelajar dapat melihat bahawa DEB telah
memainkan perananya dalam sosioekonomi meghadapi cabaran pada masa hadapan .
Soalan ke 3 iaitu
jurang kemiskinan masih berlaku di Malaysia dalam hal ini pelajar bersetuju
dengan fungsi DEB bahawa jurang kemiskinan di Malaysia masih lagi berlaku di
negara Malaysia .
Soalan ke 4
pengganguran yang berlaku di Malaysia masih berlaku tetapi jumlah agak
berkurang dalam hal ini pelajar banyak yang bersetuju kerana DEB juga memainkan
peranan nya dalam megurangkan gejala sosial yang berlaku disebabkan
pengganguran di Malaysia .
Solan ke 5 iaitu
DEB mewujudkan peluang perkerjaan untuk semua golongan terutama golangan
penggangur dalam DEB Berjaya dalam memainkan peranannya dalam memberi
perkerjaan kepada penggangur yang berada di Malaysia dan kebanyakan pelajar
juga bersetuju dengan perkara tersebut .
den terhadap faktor-faktor
penubuhan DEB lebih banyak daripada bersetuju dengan faktor-faktor DEB .
Berdasarkan keputusan yang kami perolehi daripada borang
soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar di politeknik nilai ialah
peratus tidak bersetuju terhadap kesan-kesan penubuhan DEB lebih banyak daripada bersetuju
dengan faktor-faktor DEB . Dalam hal ini kemungkinan pelajar tidak tahu mengenai kesan-kesan penubuhan
DEB dan hasil daripada penubuhan DEB tersebut . Peratus sangat bersetuju
memperolehi peratus yang ke-2 terbesar dalam hal ini pelajar mungkin memahami
faktor-faktor DEB dan memahami faktor penubuhan DEB tersebut .
RUMUSAN
Selepas 20 tahun DEB
ditinggalkan, rakyat Malaysia jelas mendapat sesuatu yang amat bermakna dan
bernilai daripada dasar yang telah dilaksanakan ini. Beberapa projek yang dilaksanakan dapat
dilihat hasil kejayaannya seperti jurang ekonomi diantara kaum dapat dikurangkan dan
semakin ramai rakyat Malaysia yang mendapat peluang melanjutkan pelajaran
mereka ke peringkat tertinggi hasil daripada pelbagai bantuan yang telah disalurkan oleh
kerajaan.Walaubagaimanapun, terdapat beberapa kepincangan dalam pelaksanaan DEB kerana masih terdapat
kes-kes yang terpencil seperti kadar kemiskinan untuk bumiputera adalah empat kali
ganda lebih banyak berbanding kaum-kaum lain.
Dasar Ekonomi Baru yang bermatlamatkan perpaduan
Negara melalui prosespembasmian kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat
didalam konteks keselamatan Negara yang kukuh. Segala program pembangunan
negara dan Dasar kerajaan semasa yang diperkenalkan adalah dirancang dan
dilaksanakan untuk mencapai objektif-objektif diatas. Usaha ini memerlukan bukan sahaja usaha
yang gigih dari kerajaan dan kakitangannya, malah ianya memerlukan perubahan
sikap, tenaga dan pemikiran rakyat dari sektor swasta dan lain-lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan